onsdag 10 juni 2009

Se ut som en kvinna

Ruggväder är den bästa beskrivningen av vädret idag. En tjock vit himmel och minimala men ack så frekventa droppar gör att jag väljer att stanna inne så mycket som det bara går denna onsdag. Tyvärr måste jag dock bege mig ut för att införskaffa något presentaktigt till dagisfröknarna. Imorgon går Oscar och Johanna sin sista dag på Termiten och även om det är lite sorgligt att säga hej då till alla, så känns det härligt att först ha sommarlov och sedan inleda höstterminen med skola och nytt dagis för Johanna.

Igår kväll hade Johanna och jag kommit överens om att det var dags att klippa topparna på hennes hår och även luggen. Johanna var helt med på det och satt still medan jag kämpade med en synnerligen oskarp sax. När det var klart och jag var nöjd, lyfte jag upp henne så att hon kunde se resultatet. På nolltid förvandlades hennes ögon till två små sjöar som strax därpå svämmade över medan hon utbrast förtvivlat: "Men mamma, jag ser ju ut som en kvinna" varpå hon fortsatte att gråta. Jag kan inte svara på vilka referensramar hon har för hur en kvinna ser ut men det stod klart att det inte var något hon ville se ut som. När hon en stund senare klev ur badet och jag fixade lite med håret så verkade hon rätt nöjd ändå.

Inga kommentarer: