fredag 30 april 2010

Från ekonomi till NaCl

När denna vecka är till ända noterar jag att jobbet har tagit större plats i mitt liv än jag önskar. Jag räknar mina timmar och summan står där svart på vitt; 38 timmar, vilket innebär 18 timmar utöver mina 50%. Några övertidspengar kan jag inte räkna med, däremot komptid trots att jag nu verkligen vill ha LÖN för denna möda.

Hur ser då en arbetsdag ut på kliniken? Låt oss göra en inblick i torsdagens tio timmar långa arbetspass. Från att hjälpa patienter med betalningar, svara på deras allehanda frågor, vara behjälplig i telefonen (som ringer hela tiden, dessutom ska jag, ensam på min post, svara i två telefoner samtidigt...), sköta fakturahantering, dagsavslut, avstämning (vilket är fullständigt nytt för mig). Igår således satt jag under sena eftermiddagen med siffrorna och försökte nolla det som skulle nollas och reda ut varför det inte var nollat där det skulle vara nollat...då behöver kirurgen och sköterskan min hjälp. Siffrorna hoppade som små trötta ungar runt i skallen på mig när jag försökte fokusera på att inte spilla Natriumkloriden över patienten och inte fippla när jag öppnade implantatskruven och lät den glida ner i kloriden. Eftersom jag var den ende som inte var steril, fick jag noga akta så att mina orena händer inte nuddade något som inte fick nuddas. Jag sprang i skytteltrafik från ekonomiavstämning till de grönklädda och tillbaka till alla kortslippar och försökte komma ihåg vad jag hade räknat och inte.

MEN det är faktiskt rätt kul med ett så varierat jobb och faktum är att jag trivs riktigt bra.





"Mamma, ta ett kort så att jag får se hur långt mitt hår har blivit"




"Ta ett när jag böjer huvudet bakåt, oj, vad låååångt håret är"




Gustav gillar mössor!

Inga kommentarer: