onsdag 8 september 2010

Hjärtefrågor

Vid frukostbordet klockan halv sju i morse, barnen sitter och slevar i sig från varsin filskål; den minste i skaran har en röst som hörs genom betongväggar och lägg därtill en sann vilja att göra just denna röst hörd, mellanbarnet uppmanar mig att titta på hennes myggbett och ihärdigt försöker hon överrösta lillebrors stämma medan Oscar kämpar sig igenom tidningsrubrikerna ljudande varje bokstav tills han läser av orden.

Själv har jag läst om samma mening i tidningen femton gånger. Det handlar om viltolyckor som man uppmanas anmäla till s.o.s alarm om man skulle köra på ett djur. Jag drar mig till minnes den lille ekorren jag körde på för några år sedan och börjar fundera på var gränsen går för vad s.o.s alarm vill veta.

Jag blir återigen avbruten i mina morgontrötta trassliga tankar av att Oscar frågar hur det kommer sig att hjärtat sitter på vänster sida i kroppen och varför det inte skulle kunna sitta i mitten eller rent av någon helt annanstans. Då jag inte gärna svarar att jag inte vet, samlar jag ihop tankarna och försöker tänka ut något smart att säga. Jag hör mig själv säga att det sitter till vänster för att det säkert är det bästa stället för hjärtat att sitta. Och eftersom jag inte lyckades komma fram till någon vetenskaplig anatomisk förklaring, måste jag nu kolla upp just det faktum att hjärtat sitter just till vänster för att kunna berätta det för sonen i kväll. Om det nu inte är någon annan som vet och gärna delar med sig av sin kunskap.

Den senaste veckan har vi helt plötsligt insett att Oscar har vuxit ur samtliga skor och gummistövlar och att han nu är längre än vad som krävs för att åka Balder, vilket fick Oscar att bli helt lycklig. Igår, således, styrde vi kosan till Stadium XXL i Sisjön för att uppdatera Oscars skogarderob. Vi lämnade affären med ett par gummistövlar, ett par fotbollsskor och ett par innegympaskor; Samtliga skor i storlek 34 (jag har 37...). Det återstår att köpa vanliga höstskor för tyvärr var de Timberland som jag tidigare hade sett slut, så det blir till att hitta några andra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Då har Oscar vuxit ikapp Holly! Hon klarade Balder-gränsen med någon centimeter när vi var där för några veckor sedan (fast var lyckligare före än efter åkturen och konstaterade att hon inte skulle åka Balder igen förrän hon fyllt arton) och har 34 i skor. Snart får man inte ha sin garderob i fred längre, misstänker jag!

Kramar//Carina