lördag 25 juli 2009

Kaffe utan parfym

Nu uppgår antalet fyllda flyttkartonger till tjugosex stycken. Vissa kartonger packas dock upp igen av små nyfikna nävar.

Dörrklockan ljöd och gav upphov till ett litet välbehövligt avbrott under eftermiddagen. Förhoppningsvis någon av barnens kompisars förälder att byta några ord med, tänkte jag; nej, det var en yngling med bakåtslickat hår som inget hellre ville än att kränga kaffe och inte vilket kaffe som helst utan hans bästa säljargument var inget annat än "sånt kaffe som man dricker på caféerna". Wow, vad unikt, vilket scoop! Lite osäker på sin kaffeprofession var han ändå; på min fråga om huruvida kaffet var rättvisemärkt, tittade han på mig, drog en hand genom det redan friserade håret och svarade i ett försök till säkerhet att "jo, det tror jag nog att det ska vara. Alltså det innehåller ju bara bra grejjer, ingen parfym eller så..." Jag tyckte synd om honom för en sekund, sa att det nog verkade ekologiskt men var det då rättvisemärkt? "Jag fattar vad du menar alltså men det ska nog vara det, tror jag". Priset då? 99 kronor för knappa halvkilot. Dyrt, tyckte jag men han var idog i sitt försök att få mig till att köpa sitt aftonkaffe. "Tänk så här", fortsatte han, "du får 40 koppar kaffe till det priset och du, det är sånt kaffe man dricker på caféerna". Tack men nej tack, kära du!

Inga kommentarer: