torsdag 4 mars 2010

Betyg ska inte sättas av barn!

Höll på att sätta morgonkaffet i vrångstrupen när jag i dagens GP tog del av nyheten att även göteborgseleverna ska få betygsätta sina lärare. Samtidigt tackar jag min lyckliga stjärna för att jag har ändrat karriärinriktning i tid och av eget val. Vad påvisar att barn har kunskaperna för att betygsätta sina lärare? Vilka betygskriterier utgår de från? Bäst på att lära ut? "Snällaste" läraren vinner?? Flest eller färst prov och läxor vinner?? Vad händer med den läraren som inser att han/hon bara får godkänt medan de andra i lärarrummet sitter och skroderar med sina mvg? Kan man anse att det har blivit rättvist satta betyg eller kan det möjligen bero på vad eleven tycker om läraren och inte så mycket på i vilken utsträckning eleven har lärt sig något. Kan man även tänka sig att en lärare som får många mvg, även får löneförhöjning eftersom det är ett smart drag att framföra det vid den årliga individuella löneförhandlingen?? Men den andre läraren som har gjort ett fullgott arbete men kanske inte är den där coola kompisläraren? Ponera att han eller hon rätt och slätt får godkänt av den stora massan elever; hur mår han/hon då? Hur ska han/hon kunna fortsätta att känna glädje i sin undervisning? Kanske tänker han/hon att det får bli fler filmer att visa på lektionstid, lite fika på fredagen att bjuda eleverna på, lite för sträng har han/hon kanske varit...eller?

Det kommer ta en ände med förskräckelse; fler utbrända lärare, betygsinflation, sämre skola....osv.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.324732-elever-far-ge-larare-betyg

Inga kommentarer: