måndag 31 maj 2010

Västkustshelg

Snälla Gud, låt det vara söndag idag, vädjade jag i morse när Johan, någonstans mitt i en dröm, avbröt min välbehövliga skönhetssömn. Jag önskhoppades, trots det uppenbara faktumet om måndagens existens, att det ändå på något vis skulle visa sig att det var fel och att jag, iklädd morgonrock skulle skratta när jag kom in i köket och säga att jag trodde att det var måndag idag. Johan skulle le och säga att kaffet var klart och fråga vad vi skulle hitta på hela denna långa lediga söndag. Istället sa han "jag behöver åka nu och by the way, jag tror Gustav behöver ny blöja" Jag kunde bekräfta av doften att döma att så var fallet. Efter lite kaffe och macka vaknade jag till en aning och tog tag i ihopsamlandet av dagis/skolkläder, regnstövlar, lappar att lämna till lärare, frukt ner i väskor och sedan få lite ordning på mig själv.

När jag vred om nyckeln i Forden, svarade bilen med ett missljud likt en nioårings första försök till att spela blockflöjt. Som om det inte räckte med att hjullagret ska bytas på onsdag. Jag svängde nämligen in på Statoil i förra veckan för att höra vad det kunde vara som gjorde att bilen låter som ett flygplan när jag börjar närma mig 70 km/h. Verkstadskillen körde ett varv runt kvarteret och meddelade att min diagnos inte stämde; det var inte något i motorn utan definitivt ett hjullager som behövde bytas och dessutom hällde han i en hel flaska glykol som bilen tacksamt klunkade i sig.

Bröllopet i Lysekil på lördagen blev mycket trevligt med sol, båttur, Champagne, god mat och dryck och så roligt att träffa hela tjejgänget. Vi bodde på ett helt fantastiskt litet hotell med atmosfär från sekelskiftet (det förrförra alltså). Uteplatsen bestod av både berg och gräsmatta kantat av blommor, allt från vallmo och syrener till hortensia och strandråg. Från trädgården kunde man gå uppför en liten trappa och se ut över havet. Njutningsfullt!

1 kommentar:

Johan sa...

Upp i ottan. Tröttheten kom ikapp mig runt lunch...