fredag 4 november 2011

Löv

Ledig dag med alla barn hemma. Lövhögarna i trädgården kändes som en passande uppgift för dagen. Först ner och inhandla stora sopsäckar, inom fritids också eftersom J hade glömt en grej där och sedan varsin fredagsglass till barnen. Väl hemma utrustade jag mig med sekatör, räfsa och sopborste; nu skulle det bli ordning även i denna trädgården. Oscar tog sig an uppgiften att montera ner studsmattan, så nu blir det inget mer hoppande för den här säsongen. Själv krattade, sopade och borstade jag ihop mängder med löv och klippte ner alla möjliga sorters buskar och vissna växter i rabatterna. Jag är absolut ingen trädgårdsmästare men det kändes väldigt härligt att vara ute och röja. Roligast är att klippa ner, tråkigast är att plocka upp högarna som blir efteråt. Nu gjorde jag det i alla fall. När jag hade hållit på dryga två timmar och ryggen började göra sig påmind, hörde jag jag grannen längre upp på gatan dra igång, vad som såg ut som en jättedammsugare men i själva verket sög den inte upp damm utan löv. Det verkade synnerligen enkelt, ingen böjd rygg, han bara bar runt den lite nonchalant och alla löv virvlade in i röret hur lätt som helst. Okej, jag försöker tänka positivt; jag har fått frisk luft, lite motion (kommer säkert ha träningsvärk i inte så ofta använda muskler) och jag har även lockat ut barnen som annars säkert skulle ha varit inne lite för mycket.

Nu fixa iordning mig själv inför kvällens tacomiddag hos en jobbarkompis!

Inga kommentarer: