tisdag 11 november 2008

Barnsligt

Ett grått och kallt novemberregn strilar från en vit himmel. Det är tisdag, ny vecka och det krävs fantasi för att hitta inspiration till inomhuslekar som inte stavas TV. Igår testade Johanna och jag ett recept i Leilas bakbok. Det skulle bli tolv stycken fluffiga pepparkaksmuffins och iförda regnkläder avsmakade vi dem lite senare på lekplatsen. De blev rätt goda men hade säkert blivit saftigare om jag inte hade glömt lingonsylten.

Oscar har börjat tycka att vissa saker är för barnsliga för honom (han är ju faktiskt snart 6 år...); Blixten är inget för honom längre, inte heller Bolibompa vilket är lite förvånande - nä, istället ska det vara Nickelodeon med Pokémonfigurer och Barda på fredagar efter Bolibompa. Barda är ett låtsasland bebott av massor av urläskiga typer dit två barn, utklädda till alver eller liknande, ska bege sig i jakt på någon skatt som de läskiga typerna vaktar. Själv tycker jag att det verkar konstigt men jag har å andra sidan aldrig förstått mig på science fiction- och fantasygenren. Johan och Oscar sitter i alla fall trollbundna och Johanna springer fram och tillbaka, inte helt säker på om det är på riktigt eller inte.

I söndags fick även Johan smaka på upplevelsen av att få macka och juice på sängen av två av sina barn. De var inte helt säkra på om de skulle sjunga något när de gick in med brickan men de beslöt sig för en trudilutt med obestämbar melodi och en textrad bestående av: "Här får du mat på sängen...".

Gustav sover men snart är det dags att ta på overallen för att åka till dagis för ett utvecklingssamtal.

Imorgon bär det av till stan och min väninna Johanna som har en liten snart ettårig pojke. Jag ser så mycket fram emot att träffa dem.

1 kommentar:

Marie sa...

Usch, det skrämmer mig lite att de redan innan 6 år tröttnar på Bolibompa, Hilda som inte riktigt har kommit på det än (fast vi försöker...) Stämmer din klocka på bloggen? I så fall skrev du inlägget 3:05 på natten - det känns som du fastnat i bloggträsket på riktigt Ann! Kram