fredag 21 november 2008

ung eller relativt ung?

Min jämnåriga väninna får visa leg på systemet. För min del var det flera år sedan, säkert tio år sedan. Tio år är lång tid fast ändå kort om jag tänker på vad jag gjorde då. Jag bodde i Lund, pluggade engelska och delade en 4:a med två andra tjejer. Vi läste inför tentor, partajade en del och tänkte inte så mycket på vad framtiden innebar. Mycket har naturligtvis hänt sedan dess; Jag har hunnit jobba, träffa mannen i mitt liv, gifta mig, få tre fina barn men för tio år sedan hade jag ännu inte fyllt 30, hade till och med en bit dit. Paniken infinner sig när jag inser att om lika länge är jag närmre 50 än 40...det känns riktigt läskigt! Jag har nog gått omkring i tron att jag fortfarande är rätt ung men när läkaren sa att jag såg tio år yngre ut när jag hade blivit av med några födelsemärken, så insåg jag att, nej, jag kan omöjligen se ut som 25 längre eftersom jag då i läkarens ögon skulle ha blivit 15 efter ingreppen...nej, jag förstår själv att jag numera bara är relativt ung. Det är en himla skillnad mellan begreppen!

Nu sover snart barnen efter Barda-programmet och Gustav jollrar som en marskatt i babysittern.
Om en minut börjar idol och fredagskvällen är ett faktum.

Inga kommentarer: