torsdag 5 februari 2009

Nalle Puh

Gårdagseftermiddagen gick i snöns tecken; stora flingor dalade och la sig i hög på marken. Johanna sprang upp till sin kompis efter dagis och efter en stund återvände hon och ville ta på sig overallen för de skulle åka pulka. Det var ganska sent och klockan hade slagit halv fem så det fick bli en liten stund, men hur det var så tänkte jag att det var bra att hon var ute och hade roligt, så Oscar och jag började äta middag själva (Johan hade budgetmöte och det riskerade att dra ut på tiden).

Vid köksbordet frågade jag Oscar om han tyckte att det skulle bli spännande med lördagens födelsedagskalas. Ja, sa han lite dröjande och fortsatte meningen med att nästa år ville han att Maja skulle komma på kalaset också. Jaha, sa jag, men nu bestämde vi ju att bara killarna från dagis skulle komma. Leker du mycket med Maja, frågade jag då, beredd på att få ett nekande svar. "Ja, jag till och med är kär i henne", svarade Oscar då. "Både Oliver och jag är kära i henne och vi brukar fråga varje dag vem hon är mest kär i och då säger hon bara att hon ska tänka på det och svara senare". Jag minns hur Oscar och en annan tjej på dagis var så kära i varandra när de var runt tre år. De lekte att de skulle gifte sig och få barn. Jag påminde Oscar om det och då svarade han att han hade slutat vara kär i henne när hon bestämde att deras bäbis skulle heta Nalle Puh. Ja, så kan det gå och folk skiljer sig säkert för mindre än så.

Igår gjorde jag supergoda kärleksmums ur Leilas bakbok. Jag har aldrig bakat så mycket som jag har gjort den senaste tiden. Frysen är fylld med morotstårta, mjuk pepparkaka, lingonkakor och nöttoppar. Idag ska jag förbereda tårtbotten till lördagens två kalas men innan jag hämtar de stora barnen från dagis, ska jag mysa och gosa en stund med lillungen.

Inga kommentarer: