måndag 20 april 2009

pass på

Redan kvart i tio satt alla barnen fastspända i sina respektive bilstolar och strax därpå backade jag ut bilen för att styra kosan mot Mölndals polisstation. Oscars pass skulle förnyas och Gustav bli passinnehavare för första gången. Kvällen innan hade vi tryckt ut en blankett där både Johan och jag gav vårt medgivande till att Gustav fick pass och därmed vår tillåtelse att "föras ur landet". Väl framme krävdes dock även en likadan blankett för Oscar för det kunde ju hända att "familjeförhållandena hade ändrats sedan sist". Det var väl för att försäkra sig om att jag inte skulle ta med mig barnen och fly utomlands. Det är naturligtvis bra att dessa lagar finns men just idag blev det så krångligt. Dessutom var det otänkbart att Johan och jag vittnade varandras namnteckningar. Som tur var hade Johan möjlighet att sluta upp med oss på stationen och då gick det till slut bra. Oscar tittade in i kameran och fick sitt foto på passet. Gustav var inte riktigt lika samarbetsvillig; han tittade åt alla håll utom in i kameran men efter en stund lyckades kameran fånga hans bild.

Efter passtrapatsen, åkte vi och handlade och när lunchen var uppäten, satte barnen igång att leka strand i badrummet. Barbisarna kläddes av och låg och solade på handdukar och tog med jämna mellanrum ett dopp i badbaljan.

Inga kommentarer: