tisdag 18 oktober 2011

Hej bloggen!

En liten stund över efter lämningar på skola och dagis, en liten liten stund över för mig själv och min nya dator som jag äntligen har köpt. Det här med att få tid över för det jag vill göra och brinner för är svårt. Jag kanske måste inse att det är lika viktigt att ge mina intressen näring som det är att barnen får sitt tillgodosett. Alltså öppnar jag nu upp min blogg som under ett år har legat nere; inspirationen att skriva har varit obefintlig men nu jagar den mig, jag måste få skriva, både blogg och andra skrivprojekt som bara väntar på att få lyftas igen. Jag är glad att det är tillbaka.

En liten recap över, om inte det senaste året så åtminstone, de senaste veckorna. Oscar har börjat tvåan i en annan skola, något han länge velat själv och trivs fantastiskt bra. Inte en dag av ovilja att ge sig iväg till skolan och det betyder allt. Förra klassen var stökig med hård mentalitet där det tidigt kopplades in skolkurator i klassen för att reda ut alla grupperingar som redan första terminen i ettan hade fått fäste. Nu går Oscar med samma barn som han gick med på montessoriförskolan i Pixbo. Här följer pedagogiken med i barnens individuella utveckling och detta märks på Oscar; helt plötsligt läser han som ett rinnande vatten, han har varit med i projektgrupper om rymden och forntiden och hans entusiasm är enorm när han får vara med och påverka hur han lär sig.
Johanna trivs jättebra på sin skola och hennes klass är mycket dynamisk. Om hon någon gång vill byta till montessori så får hon det men det är inget vi kommer att påverka henne i.
Gustav däremot kommer att börja på "myran" i janurai, en förskolegrupp som finns i samma byggnad som Oscars skola. En av ett par olika anledningar till bytet är att barngruppen där han är nu, är stor och pedagogerna ofta har vikarier som barnen knappt har träffat förut. När det redan är svårt att lämna på morgonen, blir avskedet än mer dramatiskt när ingen av de ordinarie pedagogerna finns på plats. På "myran" är de tolv barn och tre heltidspedagoger. Det är ändå inget enkelt val och Gustav kommer säkert till en början att sakna sina bästa kompisar Villa och Noelle men vi tror att det kommer att bli till Gustavs fördel att byta till en lugnare tillvaro där mer tid finns för den individuella utvecklingen.

Regnet faller ihållande och snart ska jag ge mig ut för att åka till jobbet.

Tips på ett supergott bröd som jag gjorde igår kväll:

2 dl havregryn
5 dl grahamsmjöl
1 dl linfrön
2 tsk bikarbonat
3 msk honung
1 dl hackade nötter
1 rivet äpple
4 dl naturell yoghurt
2 nypor flingsalt
1 dl hackade sultanrussin

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla ingredienser i en bunke. Klä en stor eller två små formar med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda i 60-70 minuter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Orkar inte logga in men är heller inte anonym - Carina här! Ville bara skriva några rader och visa att jag har varit inne och läst. Måste medge att dina rader om struliga barngrupper och klasser gör mig väldigt tacksam för Hollys skola, som är liten och välsignad med fantastisk personal. Jobbigt om det hade strulat här med tanke på att alternativet - skola på annan ort - inte hade känts något vidare.

Hoppas att allt löser sig på ett bra sätt, vilket det ju verkar göra, och knattra på!

Kramar//Carina