onsdag 2 december 2009

Läxa

Efter middagen igår var det dags att göra den hett efterlängtade LÄXAN. Oscar har undrat sen skolstart när de egentligen skulle få läxor. Igår satt vi alltså med läxan som bestod i att ta reda på i vilka sammanhang vi använder matematik i vår vardag; det gällde att både rita och skriva ner olika saker och Oscar hittade tv-spel, mobiltelefon, dator, cd-spelare. Dessutom, helt utan "förvarning", skrev han de flesta orden helt själv.

Imorse när jag parkerade bilen vid skolan insåg jag till min förskräckelse att jag hade glömt Oscars läxa som fortfarande satt uppmagnetad (skön verbaliserng; 'kan du magneta det här...')på kylskåpsdörren. Minnet av min egen skoltids emellanåt stränga lärare satte sig på axeln och viskade förmaningar i mitt öra "hur kunde du glömma din sons FÖRSTA läxa"? Jag lämnade Oscar och gasade hemåt för att hämta läxan och hann precis innan det var Oscars tur att lämna över den till fröken. Puh!

Under eftermiddagen blev det lek för båda barnen. Johanna lekte med kompisen Saga och de inledde med en dagissamling där de sjöng och pratade och efter lite mellanmål fick de på sig ytterkläderna, tog fram pulkorna och letade sedan halvt om halvt förgäves efter en pulkabacke. Oscar lekte med sin klasskompis Oscar och de började med att gillra något slags fälla (?) i skogen och sedan var de lite hos O och lite hos oss.

GRATTIS på födelsedagen pappa!

1 kommentar:

Lippis sa...

Hej Ann, uppmagnetad var ett bra ord! Det ska jag börja använda :) Ha en bra dag! Kram Lisbet