onsdag 3 december 2008

2 kronor i pension


Nu är det ganaska exakt två år sedan jag slutade jobba på min förra arbetsplats. Eftersom jag vägrades ytterligare tjänstledighet, så såg jag ingen annan utväg än att säga upp mig. Detta för att kunna läsa svenska för att bli behörig att undervisa i. Dessförinnan var jag mammaledig med Oscar i ett och ett halvt år och sedan var det ju ingen mening att återgå till jobbet eftersom Johanna då var på väg. Sammanlagt tre år där och nu kommer jag förmodligen att vara ledig till och med december-09. Vad resulterar detta då i? Först och främst är det fantastiskt att få vara hemma med barnen när de är små och att de så länge det är möjligt ska slippa stressen det innebär att bli väckt tidigt för att hinna äta frukost och ta på kläder innan det bär iväg till dagis. Tids nog knackar samhällets krav och stress på dörren.
Å andra sidan blir min inombordes stress påtaglig när jag öppnar pensionskuverten och inser att jag fullständigt har ramlat av lönestegen. Jag höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag igår öppnade ett kuvert från Fora. Med stora siffror presenterades vad min framtida tjänstepension kommer att uppgå till: 2 Kr!! Tackar!

1 kommentar:

Marie sa...

Men herregud. Hur kan det bli så? Du har ju ändå jobbat massa år, innan barnen och mellan barnen? Fina dopkort, förresten! Och roligt att läsa ditt inlägg om närmare 40 än 30. Kram!