tisdag 16 december 2008

Johannas tand

Förra veckan följde en lugn lunk fram till onsdag då det var dags för Johan att åka in till Sahlgrenska för att operera bort halva sköldkörteln. Sedan i somras har han haft en bula på halsen och av proverna som togs framkom det att det var en föstorad sköldkörtel. Allt gick bra så redan på torsdag hämtade jag hem honom igen. Han är fortfarande öm och trött efter operationen men börjar så smått få krafterna tillbaka.

Nämnda torsdagskväll innebar stor dramatik för Johanna. Vid tandborstningen slant hon på pallen (hög i plast 'Mammut' från IKEA) och slog i överkäken i handfatet. Smärtan gick inte att ta miste på och blodet rann ur munnen. Ena framtanden satt en bra bit nedanför övriga tänder och ganska snabbt förstod jag att den satt löst. Jag slängde mig på telefonen och ringde pappa (pensionerad tandläkare) som sa att det viktigaste var att lugna Johanna eftersom det var chockartat för henne. Jag baddade överläppen och tanden med en blöt handduk tills hon till slut somnade. Morgonen därpå sa hon själv att tanden kändes lös och hos folktandvården konstaterade de att den hängde i skinnet och måste dras ut. Efter lokalbedövning i form av både salva och spruta drogs den lilla tanden ut och kvar blev en stor glugg.

I helgen firades mammas födelsedag och ett litet luciatåg som bestod av Oscar och Johanna och kusinerna Karl och Emil sjöng till Stefans ackompanjemang på pianot.

Inga kommentarer: