måndag 29 december 2008

Gustavs första jul

De kilon som så brutalt försvann från min kropp under maginfluensan för en vecka sedan sitter nu efter julematen åter där de tidigare satt. De få kilona väger rätt lätt om man betänker att jag faktiskt kan skryta med att mitt omfång har minskat med 22 kilon på fyra månader!! Jag ökade dramatiskt i vikt de sista graviditetsveckorna och kunde när 40 veckor var gångna, uttyda siffrorna 93 på vågen. (Gustav vägde ju faktiskt 4,2 kg...).

Gustavs första julafton firade vi i Lerum hos Stefan & Mariann i deras nya hus tillsammans med mina föräldrar, Christian & Tina. Kusinerna Karl, Emil, Oscar & Johanna lekte Star Wars och riddare och åt däremellan massor av godis. Gustav var vaken förhållandevis mycket men när det var dags för julbordet somnade han gott i sin bilstol. Han sov sig även igenom större delen av den ivriga paketuppackningen och till slut låg en liten ring av klappar runt hans bilstol. Han hade önskat sig kläder och små leksaker och det hade tomten uppmärksammat så det blev fina p.o.p-kläder, några skallror, en mjukishund, ett par skor, en MFF-napp och en rim & ramsbok.

Med undantag för själva paketuppackningen på julafton, har julen gått i lugnets tecken. Det har promenerats, gjorts gipsfigurer, byggts med legobrandstation, monterats dockskåp, gjorts visiter hos både mor- och farföräldrar, druckits glögg och njutits av julefriden. Jag har till och med lyckats börja i Lessings Den femte sanningen och hoppas att jag ska kunna läsa den något så när kontinuerligt vilket inte är helt självklart med tre små barn som pockar på uppmärksamhet. Jag brukar dock lägga mig tidigare bara för att kunna få läsa några sidor varje kväll - det är en lyxig egentid som jag bara måste ha.


Ute är träd och mark inbäddade under ett frosttäcke och förhoppningsvis kommer kanske snön och förgyller den sista veckan av barnens jullov så det blir åka av i pulkabacken som ligger ett stenkast från vårt hus.

Imorgon blir det storhandling inför nyår då Mia, Henrik & barnen kommer och firar med oss.

1 kommentar:

Johanna sa...

Ha! You tell me. Du har samma taktik som jag. Lägga sig något tidigare för att kunna läsa. Skönt att juldagarna varit så mysiga för er.

Hälsa Mia & Henrik så gott på nyår och gott nytt på er själva! Kram.