onsdag 10 december 2008

Ingen lucia

Saffranet införskaffades till slut och lussekatterna blev äntligen gjorda. Johanna hjälpte glatt till med sin lilla degklump och formade egna små figurer. "Mamma, det är okej om jag gör en telefonlur, va?" Oscar var inte lika sugen på att baka men att äta dem var han definitivt med på!

Ringde bvc nu på morgonen för att höra om Gustav behöver droppar för sin ögoninfektion men fick veta att jag ska fortsätta tvätta de små blå med koksaltlösning så kommer det så småningom försvinna. För den skrällande natthostan tyckte hon däremot att jag skulle kontakta barnmottagningen. Det kan vara falsk krupphosta som bvc-sköterskan försökte likna vid en hund som skäller eller snarare en sjösäls skrik. Det första kan jag lätt identifiera men en sjösäl är jag inte lika säker på...

På barnens dagis blir det inget luciafirande för föräldrar och släkt i år men de får gärna klä ut sig i morgon och fira internt. Fröknarna på vårt lilla dagis hade ingen förklaring till det uteblivna firandet utan menade att det hade bestämts av montessorirektorn. Det är väl under den här mörka årstiden som både barn och vuxna behöver små avbrott i vardagen och lucia (lat. lux 'ljus') har i alla fall jag firat genom hela skoltiden; även de år då 13 december råkat infalla på en helg.




Inga kommentarer: