lördag 10 januari 2009

Elakt virus

Influensan slog till med full kraft och var ett faktum så fort barnen vaknade i morse. Vid halv nio tittade jag in till Oscar och frågade hur han mådde och fick till svar att han kände sig krasslig och gärna låg kvar i sängen en stund. Med de orden förstod jag att han verkligen var sjuk för normalt sett flyger han upp ur sin säng, springer nerför trappan och vill ha frukost på en gång. Johanna var vaken under natten och hade närmre 40 graders feber under morgonen.

Bara tanken på att Gustav skulle bli smittad av detta elaka virus gjorde att jag bestämde mig för att åka in till stan, vilket vid närmre eftertanke kanske inte heller är så bra för att undvika smitta. Jag ringde i alla fall mamma och frågade om hon hade lust att göra mig och Gustav sällskap.

Inne i stan gick vi runt och kikade och hittade inget annat än två par strumpbyxor till Johanna och en väggkalender till köket. Mamma var inne på Strikk och köpte garn till nya raggsockar. Hon räknade ut att hon hade stickat åtta par sedan i november. Johan (med storlek 45 i skor) fick ett par mörkgrå i julklapp som värmer hans frusna tår. Nu hade det alltså blivit min tur att få ett par värmande ullstrumpor.

När hungern började göra sig påmind valde vi att luncha på La Gondola där vi beställde in en helt fantastiskt god fisk med vitvinssås. Gustav blev ivrigt uppvaktad av kyparen som gullade och killade honom i magen varje gång han hade ett ärende förbi oss. När vi hade ätit upp var det dags att uppsöka ett skötbord men snart blev jag varse att just det saknade den annars mycket servicebetonade restaurangen. Nöden hade faktiskt ingen lag så det blev ett snabbt byte på en handduk på toalettens(nytvättade!)golv.

Johan som har kommit efter i sin springplanering, gav sig ut i mörkret för en liten stund sedan. Förra året hade han som krav att klara hela Gbgvarvet men i år har kravet höjts till att slå föregående års tid.

Barnen somnade för en stund sedan men Gustav som har sovit nästan hela dagen skulle kunna jämföras med vilda bebin där han ligger och fäktar med armar och ben och av ljudet att döma börjar han nog bli trött på att ligga i vaggan så det är bäst att ta upp honom.

Inga kommentarer: