söndag 25 januari 2009

Vattenkoppor

Hur lycklig blir inte en mamma när äldste sonen strax efter kram och god natt utbrister "mamma, du är finare än en glänsande diamant"! Det är ord lätta att plocka fram de dagar när håret spretar, en rynka som jag inte sett förut uppträder i ansiktet eller när jag inser att det kommer att ta tid innan magen blir fast igen (om den nu någonsin blir det efter tre barn...). Då tänker jag att det spelar ingen roll för i mina barns ögon är jag den finaste som finns. Fast jag ska nog ändå börja träna i någon form...snart...

Igår var barnen igång och lekte med ett par nyinflyttade barn i samma åldrar hela dagen. Ena stunden var de här och lekte Star wars, tittade på Walle, klädde ut sig till prinsessor och i nästa stund sprang de hem till de andra barnen för att leka.

Idag hade vi bestämt att vi skulle åka till IKEA för att snabbt titta på en matta till vardagsrummet. Den förra mattan fick en hel kopp kaffe över sig och tanken var att vi direkt skulle lämna in den på kemtvätten men det föll bort och nu sitter den kaffefläcken för gott. När vi väl var där lämnade vi in O och J på leklandet och därfter hittade vi ganska omgående en bra matta. När vi hämtade barnen klagade Oscar över att han frös och mycket riktigt så kändes han varm och var glansig i ögonen. Väl hemma lindades han in i en varm filt och fick igenom sitt önskemål om att titta på Clone Wars (för vilken gång i ordningen vet jag inte). Vid middagen såg jag tre prickar ovanför hans ögonbryn och strax därpå såg jag en till på halsen. Då stod det ganska klart att det var vattenkoppor som kom smygande. Vid sänggåendet räknade jag till 22 prickar. Det blir till att stanna hemma från dagis en till två veckor. Hoppas bara att han får den lindrigare varianten!

Lite efter fyra idag körde jag Johanna till den efterlängtade gymnastiken. Gustav var med och satt i mitt knä. Johanna hoppade, sprang, gjorde kullerbyttor och hängde och slängde i lianer och hade hur kul som helst tillsammans med de andra barnen.

Johanna och Gustav badade nu ikväll för första gången tillsammans i badkaret. Gustav har blivit för stor för badbaljan och Johanna blev så lycklig över att få bada med sin lillebror och visade honom badankor och de andra badleksakerna. Gustav plaskade med händerna och blev lika förvånad varje gång vattnet skvätte upp i ansiktet på honom. Nu sover alla barnen och jag ska alldeles snart gå och sätta mig för att sticka på ponchon till Johanna.

Imorgon blir Gustav fem månader!

Inga kommentarer: