onsdag 7 januari 2009

Fluffigt värre

Idag var det dags för dagis igen efter ett tre veckor långt jullov. Jag trodde att de skulle tycka det var roligt att gå dit idag och träffa alla kompisar, men det verkade som om de gärna hade stannat hemma ett tag till. När jag hämtade dem hade de i alla fall haft roligt med fortsatt rymdforskning för Oscars del och pyssel och målande för Johanna.

Jag är nu precis hemkommen från min lilla promenad bort till dagiskompisen Rose som har kalas. Det var halare på trottoaren än på den under helgen välbesökta spolade fotbollsplanen. Jag fick ha bromsen på vagnen på så att den inte skulle gira ner på gatan.

Väl framme möttes vi av födelsedagsbarnet som liksom många av de andra tjejerna var prinsessa för dagen. Johanna hade sin röda kjol och en blommig blus på sig och var så fantastiskt fin och jag hoppas att hon också kände sig fin men jag såg hur hon tittade på de andra tjejernas fluffiga klänningar och då sved det lite i hjärtat. Jag kan tycka att det ibland går troll i prinsesslekar och accessoarer därtill och Johanna vill ju också klä ut sig till prinsessa och om hon fick bestämma skulle hon inte ha annat än rosa Hello Kitty-kläder. När hon är med för att köpa kläder och jag föreslår ett par ordinära blå jeans eller en blå tröja, tittat hon bara på mig och säger: "Mamma, du förstår ju ingenting!" Hon är alltså bara 4½, inte 14½. Hur ska det bli sedan? Oscar är även han väldigt bestämd ifråga om kläder. Han valde dagen till ära en rödsvartrutig skjorta och sin beige manchesterkavaj till ett par svarta jeans- superfin han också! För killar är det ändå inte samma "dresscode" som styr klädvalet till exempelvis kalas. Ett som är sakert är i alla fall att barn är otroligt mycket mer medvetna om kläder idag än jag var i samma ålder. Jag har inga minnen av att jag, åtminstone inte förrän upp i tioårsåldern, ifrågasatte de kläder mamma la fram.

Innan jag hämtade barnen på dagis var jag med Gustav på bvc och han hade dalat lite på viktkurvan men det var som det skulle och vågen visade ändå 9,2 kg. Längden uppgick till 67 cm så han växer på som han ska. Han har börjar gripa efter saker och stoppar med lite möda och mycket dreggel in det i munnen. Idag fick han prova mosad kravbanan och det verkade gå hem.

Nu ska jag laga röd linssoppa med chorizo.

3 kommentarer:

Marie sa...

Åh, det lät så fint som Johanna hade på sig... och så tittar de efter de där hemska ryschpyschkläderna med spetsar från topp till tå. Känner också ett styng i hjärtat.

Johanna sa...

Återigen, TUR att jag inte fick en tjej. Vi hade helt enkelt aldrig förstått varandra. Nu får man bara hoppas att Axel inte blir så klädintresserad som en del andra i hans familj (obs, ej jag). Förresten oron hur det kommer att bli sedan tycker jag du inte behöver bry dig om nu. Carolina som var så märkesinriktad och ivrigt modepåhejad av sin storasyster kör helt sin egen stil efter hon passerade 14 så det kan lugna ner sig betydligt.

Ann sa...

Det är ju det man önskar, att de ska köra sin egen stil och som mamma vill jag inget hellre än att uppmuntra det. Idag fick hon således välja kläder själv och då blev det något så originellt som Hello Kittytröja och Hello Kittybyxor...