onsdag 14 januari 2009

Sprit

De senaste dagarnas hostande, snorande och nysande har bidragit till en stor konsumtion av(hand)sprit. Eftersom jag har sett hur jobbig influensan har varit för barnen med riktigt hög feber och trötthet, har jag gjort allt som går att göra för att undvika att bli smittad. Inledningsvis sprang jag och tvättade händerna en gång i halvtimmen (inte riktigt kanske men i alla fall ofta) och åt apelsiner, drack c-vitamin och blåbärssoppa (för de viktiga antioxidanterna), åt pannacotta med blåbär (mest för att det var gott...). Sedan kom jag att tänka på den bakteriedödande handspriten Alcogel och har nu blivit beroende av den. Häromdagen tvättade jag alla kökshandtag och handtagen till kyl och frys, gick därefter över till toaletterna och spritade av kranar, spolknopp och pappershållare. Det nästan stack i näsan men att det blev rent var huvudsaken. Till och med barnen kommer och håller fram sina små handflator och ber om sprit.

Idag har hostan avtagit, aptiten återvänt och de små barnen börjar bli som vanligt igen. Oscar fick gå ut och leka med grannbarnen en stund på eftermiddagen men Joahnna hade faktiskt fortfarande förhöjd temperatur så hon fick, trots tårar och protester, stanna kvar inne. Jag föreslog istället att hon och jag skulle baka bullar. Med nyspritade händer satte vi igång med baket. Vi provade en ny variant med mandelmassa, kanel och rivet äpple att bre på den utkavlade degen. Lagom till Bolibompa var det dags för avsmakning och det verkade som att bullarna blev lyckade.

Natten till idag bestod av många sömnavbrott på grund av Gustavs förkylning. Han som vanligtvis sover som en stock på natten, ville nu inte alls komma till ro. Snoret rann och han hostade och grät, stackars unge. Han accepterade inget annat än att ligga tätt intill mig vilket bidrog till en konstig ställning för min nacke och rygg och det har känts av idag.

1 kommentar:

Johanna sa...

Alcogel is a mom's best friend.