tisdag 27 januari 2009

Filmfestival hemma

Jag har resignerat i fråga om film mitt på dagen. Jag kan numera tycka att det är helt okej för barnen att se någon film efter dagis om det regnar eller är grått ute även när det inte är dominans vattenkoppor hemma. Idag inleddes i alla fall morgonen, enligt Johannas önskemål, av Mora Träsks barnsånger på dvd- ja, det är han med de väl tilltagna läpparna som artikulerar ordentligt när han sjunger om mjuka tigrar och allt vad det är. När den var slut och jag för länge sedan hade plockat bort frukosten i köket, var det dags för Oscars val av film. Jag lyckades få både Johanna och Oscar att innan nästa filmsittning byta ut pyjamasen mot vanliga kläder innan jag tryckte på play och Arthur och minimojjerna tornade upp sig på tv-skärmen. Johanna som inte var drabbad av vattenkoppor, kom på att kompisen Saga var ledig idag, så hon tog på sig jackan och skorna och begav sig hem till henne.

När hon var ute klädde jag på Gustav och la honom i fårskinnet i vagnen och drog vagnen en stund på gångvägen utanför huset. Han somnade innan jag ens hunnit ut men det var skönt att få andas lite frisk luft och för att, om möjligt, minska smittorisken fick Gustav ligga i vagnen utanför och sova. Inne igen var det dags att börja förbereda lunchen men först ringde jag mamma och kollade av läget.

När lunchen var framdukad tog Oscars film slut och som på en given signal kom även Johanna insläntrande och satte sig för att äta.

Efter maten fick jag båda barnen att gå upp på sina rum och leka en stund, men en halvtimme senare undrade Johanna om vi inte kunde fika något för hon började bli hungrig igen. Du kan väl ta ett äpple, sa jag men hon ville ha något gott. Fram med varsin bulle och några mariekex och saft att dricka. Själv tog jag en kopp kaffe och satte mig för att sticka några varv på ponchon.

Tredje filmen för dagen föll även den på Oscars lott att välja. Inte helt överraskande blev det The Clone Wars. Johanna lekte lite med Gustav på en filt coh efter en stund var det dags för Gustav att sova igen. Johanna ritade och jag stickade. Helt plötsligt tittade J upp och sa att nu hade hon fått vattenkoppor. Hela hakan var fylld av små prickar, väldigt små dock och det tog inte särskilt lång stund innan jag förstod att hon själv, med röd penna i ena handen och den andra upptagen med att dölja skrattet, hade haft ett finger med i skapandet av de små prickarna.

Johan kom hem och det var dags att laga middag följt av glasstrutar som barnen var lovade. Oscar som till och med har fått en koppa på tungan och en i svalget (stackars unge) tyckte att det svalkade gott i halsen.

Nu sover de stora barnen och Gustav krumbuktar lite med halvöppna ögon i min famn.

Inga kommentarer: