måndag 12 oktober 2009

Oktobermåndag

Sovmorgon till halv åtta en vanlig måndag gjorde att dagen fick en skön start. Att sedan få sitta och äta sin frukost i någorlunda lugn och ro gjorde inte saken sämre. Oscar tittade på morgonbolibompa, Johanna åt sin frukost samtidigt som jag och Gustav travade runt och sa säkert väldigt intelligenta saker bara vi hade förstått vad han sa. Han yrde runt, ena stunden in i tvättstugan och ut i köket för att visa upp sina fynd; en udda strumpa, en plastsked och en trådrulle. Hans små ben pinnar vidare till sitt rum och på vägen tillbaka låter han som en ko med djurboken i högsta hugg. Favorituppslaget är uppe; kor på ena sidan och hästar på den andra. 'Haj', säger han när han släntrar in i köket och det går inte att göra annat än att le mot honom och besvara hans hälsning. Det är mycket 'haj', 'aj'aj' och 'nä'. Kan det möjligen spegla den vuxnes tal till den lille?

Gustav var mycket nöjd när han fick inta middagen på egen hand i dag, en sked i ena handen och en gaffel i den andra. Det gick över förväntan, åtminstone till en början .

Badet som följde var nödvändigt om man säger så.



Johanna, som är ledig från dagis på måndagar, har gjort mängder av pärlplattor som jag har strukit på löpande band. Hon har också läst sagor för sin lillebror och lekt med sina klippdockor Jill och Jenny. Däremellan har hon skrivit av alla ord hon har sett och kommit och frågat mig vad det står och skrivit alla namnen i familjen; hon är väldigt inne på bokstäver och stavar och ljudar sig fram till hur orden ser ut.

När vi hade handlat både mat och gardinstång, var det dags att hämta Oscar från skolan. Först hittade jag honom inte och fröknarna letade de också men han återfanns i en skogsdunge på skolgården med Emil och Anton, i full färd med att bygga en koja.

Efter mellanmålet gick vi ut en stund. Oscar gick över till en kompis, Johanna gungade och så även Gustav en stund och jag krattade lite löv och knipsade av lite kvistar i rabatten.

Nu är frågan om jag ska sätta mig och skriva lite annat eller om jag ska sjunka ner i tevesoffan. Jag tror jag vet vad det blir.

Inga kommentarer: