fredag 22 januari 2010

Jag är registrerad, alltså finns jag

Jaha, då var man registrerad då. Inföst i fållan, inne i systemet. Kom inte och tro att du kan gå oregistrerad i det här landet, nä, någon måste veta var du är, vilka steg du tar. Jasså, ingen visste var du befann dig den där enda veckan i juni när du väntade ditt tredje barn? Du hade avslutat dina studier, barnen var på dagis MEN var var du? Du borde ha REGISTRERAT dig! Ja, så var det. Fem dagar utan att någon visste vilket system jag tillhörde och hejsan hoppsan där försvann min inkomstrelaterade föräldrapenning. Ner på lägsta nivå, bara! Ja, men du skulle har registrerat dig för att ha kvar en vilande inkomst. Tack men hur i ... skulle jag kunna veta det? Höggravid skulle jag naturligtvis ha sökt jobb. Ja, det fanns säkert jättejättemånga arbetsgivare som ville ha mig då. Spel för gallerierna är väl bara förnamnet.

Träffade en arbetsförmedlare för en stund sedan och tillsammans gick vi igenom min arbetssituation och vad jag kunde tänka mig att jobba med. Ja, jag har ju bytt karriär nu och är således inte intresserad av lärartjänster men jag kan ju inte sitta här och vara kräsen, arbetslös och allt. Dyker det upp lärarjobb söker jag dem naturligtvis. Dock är jag mest intresserad av översättarjobb och receptions, och kontorsjobb. Jaha, säger min arbetsförmedlare som svar och fortsätter med att berätta för mig att om jag vill lägga in en önskan om översättarjobb i min profil, ja, då måste jag registrera mig på kulturarbetsförmedlingen och den finns i Göteborg. Hallå! Känns inte det lite krångligt, varför kan jag inte göra det här? Nä, vi har inte den avdelningen här i Mölnlycke. Ok, där har de profilerat sig duktigt. Inga kulturarbetare från Mölnlycke inte! Det fanns inte mycket mer att göra än att radera 'översättare' från min profil.

Ja, sedan ska du få en kallelse till ett basinformationsmöte. Finns det överhuvudtaget ett tråkigare ord än 'basinformation'. Jaha, vad informeras det om där då? Ja, man får lära sig hur arbetsförmedlingens hemsida fungerar och hur du själv kan söka jobb med hjälp av den. Ja, men det gör jag ju redan och hemsidan kan jag redan. Ja, nu är det så att det här mötet är obligatoriskt. Jaha, vad händer om jag inte går på det då? Då blir du utskriven från af.
Glöm att jag går på det; jag ska ha ett jobb till dess!!
Hjälp, jag är fast i ett system där de kontrollerar varje steg jag tar. Så känns det i alla fall just nu.

Inga kommentarer: