fredag 12 februari 2010

En liten fadäs

Jag är en vecka före min tid. Gick igenom den vägghängda almanackan och blicken for över den vecka där jag befinner mig. Inser då att jag har missat första mötet med min arbetsförmedlare. På basmötet förra veckan haglade hoten över oss, vilka bestod i att om man inte dök upp på ett utsatt datum, ja, då ringde de omgående till A-kassan och skvallrade om fadäsen och pengarna skulle således utebli.

Snabbt fick jag tag på telefonnumret och inledde med att be om ursäkt, skyllde på vinterkräksjukan och allt jag kunde komma på. När hon i andra änden luren fick en syl i vädret, hördes bara tystnad först och sedan "men du, det datumet har ju inte varit än...". Hur möter man det? "Jaha!" eller "Nej, det har du ju rätt i" eller "jasså?" eller så lägger man ut texten om hur mycket det har varit den här veckan med barnen som varit sjuka... men inget av det bevisar alla de supperbra kvaliteter som finns nedtecknade i mitt cv...

Nä, nu ska jag förbereda ett star warskalas för 20 sjuåringar som vi ska ha här på söndag.

Inga kommentarer: