torsdag 18 februari 2010

Hostigt

Host, host hörs från sängen där Gustav sover middag. Johanna har hostat hela veckan men är bättre nu. Bacillerna har dock nått Gustav, som har lite feber och en rasslande hosta.

O och J är på sportlovsbio med mormor och morfar och ska åka in till stan och ta en fika efteråt.

Helt plötsligt fick jag således lite tid över. Jobbsökandet tar tid; kanske inte själva sökandet men allt runtomkring. Peronliga brevet ska omformuleras så att det passar den specifika tjänsten, blanketter och intyg ska skickas till a-kassa, arbetsförmedling (jag vet inte hur många frimärken jag har köpt senaste tiden för dylika ändamål), jobbcoach finns att tillgå men det finns mängder av sådana att välja mellan så det blir ett urval som man får ringa upp. Återkoppling till sökta tjänster bör ske så det blir ytterligare en stund i telefon. Ja, det krävs heltid för jobbsökning.

Härryda kommun varslar 25 lärartjänster inför hösten, så det är inte jättekonstigt att lärarjobben lyser med sin frånvaro. Nu är det ju ändå inte de jobben som jag helst av allt vill ha eftersom jag i sinnet har bytt karriär redan. Men man funderar ju på hur skolan kommer att se ut i framtiden. Vilken kvalitet kan det komma att bli när fler och fler lärare sägs upp/säger upp sig och fler och fler friskolor startas? Hur ska de kvarvarande lärarna hinna/orka med en allt tyngre arbetsbörda?

Inga kommentarer: