torsdag 26 mars 2009

"da-da"

Sedan en tid tillbaka har Gustav insett sin röstkapacitet vilket får mina trumhinnor att vibrera. Det är med andra ord ordentligt höga toner som han åstadkommer. Häromdagen var det dags för nästa steg i språkutvecklingen, nämligen da-da och en mängd liknande ljud. Han kämpar också med att få till labialerna men det dröjer nog innan han får ordning på dem.

Igår gick Johanna och jag med en sovande Gustav in i skogen för att knipsa av lite ris att sätta påskfjädrar i. Trots en del skumpande, sov Gustav vidare och Johanna och jag fick en bunt av både blåbärsris och björkris. Oscar lekte med några grannbarn under tiden. Nu står riset, väl pyntat med fjädrar i rosa, gult och grönt, på bordet och påminner om att det även i år ska bli påsk.

Igår vid matbordet kom den frågan som nog alla föräldrar fasar en aning. Det var frågan om hur det egentligen går till när en bäbis kommer in i magen på mamman. Lite naivt svarade jag att när en mamma och en pappa kramas riktigt mycket så blir det ett litet barn. Sure...det gick inte Oscar alls på. Han var mycket mer insatt än vad jag någonsin hade kunnat ana. Det är kanske en annan sak att förklara för ett lite äldre barn men en sexåring...hur ska man lägga orden? Därefter meddelade Johanna att Oscar och Maja hade pussats när de inte trodde att någon såg på dagis. Han berättade glatt att jo, det hade de gjort och att när de blir stora så ska de ha sju (!) barn...

1 kommentar:

Marie sa...

Härligt Oscar! Och sju barnbarn, Ann, det ser du väl fram emot..?