tisdag 15 september 2009

En dag i en mammas liv

Måndag. Innan jag slår upp ögonen snabbspolar jag dagen i tanken och går igenom vilka hållpunkter den har. Oscar ska till skolan. Oscar ska hämtas. Middag ska göras. Yoga! Vad gjorde jag resten av tiden? Johanna och jag promenerade med Gustav på gatan utanför huset, Johanna pärlade säkert fem pärlplattor som jag strök på löpande band, vi gjorde klart inbjudningskorten till Johannas kalas, skrev adresser och klistrade på fimärken, det bakades bullar och sedan var det dags att hämta hem Oscar. En kvart efter att vi kommit hem, ringde en klasskompis mamma och frågade om Oscar ville leka med Gustav P. Visst ville han det så mamman erbjöd sig att både hämta och lämna Oscar, vilket tacksamt togs emot. Hon hade själv tonåringar hemma förutom Gustav och de sköter ju sig själva, sa hon och log mot min ettåring som tultade iväg åt ena hållet medan femåringen Johanna ihärdigt frågade när jag skulle stryka hennes pärlplatta.

Fiskgratängen som jag så förutseende hade förberett kvällen innan sattes framåt fem in i ugnen medan potatisen kokade på spisen. Oscar kom hem lagom till middagen och berättade vad de hade lekt men mest fascinerad var han nog ändå av Gustavs storebror som var "minst 30 år". Han gick i alla fall på "gyniasiet".

Sedan var det yoga för min del och det kändes rätt skönt att bege sig iväg och veta att den närmsta timmen bara var min. Det var svårare den här gången att få ordning på alla övningarna och det tog på krafterna för jag var helt slut efteråt men med en genomarbetad kropp. Trots det släpper inte värken i nacken och skuldran. Jag kanske måste beställa tid för en djupgående massage.

Leveransen från Middagsfrid (www.middagsfrid.se) kom vid halv tio och Johan och jag hjälptes åt att pricka av och ställa in varorna i kyl respektive frys. Det är ett helt fantastiskt koncept; ekologiska och närodlade råvaror levereras tillsammans med recept för fem middagar. Idag blir det renskavspanna med kantareller!

Inga kommentarer: