torsdag 10 september 2009

En ny liten människa

Eftersom jag i morse valde att ligga kvar i sängen när Johan väckte mig med orden "jag åker nu", blev frukoststunden kortare än en kvart. Tidningen, som ändå är ett måste till de två smörgåsarna och kaffet, bläddrade jag snabbt igenom men dröjde mig som vanligt kvar vid familjesidorna där jag kollade av vilka nya världsmedborgare som fötts. Någon hade valt namnet August till sitt barn och jag drog mig till minnes att C och T bland annat hade pratat om just det namnet.

Tjugo minuter i åtta, alltså en halvtimme innan Oscar skulle befinna sig i ett rakt led utanför skolbyggnaden, klev jag in i duschen. När jag var färdig att åka och J och G satt ute i bilen, uppehöll sig den äldste i trappan med strumpor i handen betraktandes sina kastanjer som han hade plockat några dagar tidigare. Tiden var knapp och Oscar verkade befinna sig i fantasins värld och dit hördes tydligen inte min röst...Till slut kom vi iväg och vi hann precis fram när det var dags för Oscars klass att gå in. Johanna lämnades på dagis och Gustav och jag åkte hemåt men bara för en kort stund; Gustav skulle nämligen få träffa sin nya kusin och jag min lille brorsson som kan stoltsera med födelsesiffrorna 090909! Lilla unge, så lätt i mina armar. Christian, min yngste lillebror har blivit pappa; det är stort, det är rörande!

Barnen hämtades på skola och dagis och efteråt åkte vi till mormor och morfar för en kaffe i sensommarsolen.

Hemma gjorde jag pannkakor som försvann i ett huj. Efter maten sprang Oscar upp till sitt rum där hans kompisar väntade och Johanna blev hämtad av Emelies mamma för orientering som var kvällens aktivitet.

Inga kommentarer: