fredag 27 november 2009

Näroldlat till jul, tack!

För att alla stjärnor och ljusstakar ska lysa här hemma behövs fyra förlängningssladdar och ett gäng nya glöd...förlåt, energilampor. Tänk om man varje gång man julade av, kunde vara smart och sätta i nya lampor eller åtminstone skriva upp någonstans vilka lampor som inte funkar. Men det gör man ju inte för när julen väl är över känns det inte så prioriterat att vara så förutseende. Men i 2009 års kalender har nog så förutseende på 1 december skrivit "Nya julgranskulor". Det var ju bra, då ska jag (vi) försöka komma ihåg att införskaffa det i tid så att vi inte står där med en väl utvald gran, som förhoppningsvis inte börjar barra så fort den kommer innaför dörren, och saknar den allra viktigaste ingrediensen.

Igår gick jag igenom barnens lucia- och tomtekläder inför detta årets alla framträdanden och insåg att J har vuxit hur mycker som helst sedan förra året vid samma tid. Lucialinnet som hon då hade och som passade i storlek 110/116 når numera till halva vaden. I början av året var hennes kompis E ett huvud längre än hon och idag när de lekte upptäckte jag att de är jämnlånga. Jojo börjar bli stor och det märks inte minst på de frågor hon ställer; i första hand är hon väldigt intresserad av siffror och räknar allt som är fler än en och sitter och lägger ihop olika tal och undrar sedan om hon har räknat rätt och faktum är att så oftast är fallet.

Garden centret svämmar över av juliga blommor och tomtar och stjärnor och ljus i mängd. När jag var där igår låg i en korg små påsar innehållande grön mossa till ett pris av tjugo kronor. Aldrig i livet, tänkte jag, att jag köper det. När jag en stund senare befann mig i vår trädgård insåg jag att gräsmattan säkert skulle kunna inbringa en stor summa pengar; samma slags mossa fast "frigående" fanns i överflöd. Jag rev åt mig så att det räckte både till en dekoration i hyacintkrukorna och till adventsljusstaken. Hade jag inte redan haft en affärsidé, skulle jag kanske med lite planering kunna tjäna storkovan nästa jul.

Vad anbelangar den senaste tidens debatt om de svenska grisarnas väl och ve, tror jag att vi skippar skinkan i år. Jamen hur ska jag kunna äta skinka med gott samvete nu när jag inte ens kan vara säker på att ekologiska varor faktiskt är ekologiska. Vilken skillnad är det till exempel mellan ekologisk mjölk och icke ekologisk? I våras åkte vi ut till en gård i Kungsbackatrakten för att se korna släppas ut på grönbete. Det var en ekologisk gård och där stor korna på betongen och längtade ut till friheten. Skillnaden är antal dagar som korna får ströva fritt i hagen och det är inte många fler dagar det handlar om.

Nä, nu ska jag göra maken sällskap i tevesoffan; det låter som att han tittar på Idol...

Inga kommentarer: